Předpoklady pro vstup do ZŠ
Vstup do první třídy základní školy představuje pro dítě velkou změnu. Mění se role dítěte, prostředí, dospělí i vrstevníci, denní program, náplň činnosti, nároky i požadavky. Aby dítě mohlo zvládnout tuto náročnou situaci bez vážnějších problémů, mělo by být nejen dostatečně vývojově a sociálně zralé, ale také dobře připravené. Tento dokument nabízí základní informace toho, co by dítě mělo zvládnout před vstupem do základní školy. Jsou zde zachyceny jak výchovné, ta i vzdělávací předpoklady. Je třeba mít ale na zřeteli, že zrání dítěte je nerovnoměrné, že každé dítě nemusí všech parametrů dosáhnout, ale může se k nim přiblížit. Přehled základních dovedností propojuje a sjednocuje cíle rodiny a školy. Proto je velmi důležitá spolupráce rodiny a školy, která se podílí na vzdělávání dítěte.
1. Dítě by mělo být dostatečně fyzicky a pohybově vyspělé, vědomě ovládat své tělo, být samostatné v sebeobsluze
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
pohybuje se koordinovaně, je přiměřeně obratné a zdatné (např. hází a chytá míč, udrží rovnováhu na jedné noze, běhá, skáče, v běžném prostředí se pohybuje bezpečně);
svlékne se, oblékne i obuje (zapne a rozepne zip i malé knoflíky, zaváže si tkaničky, oblékne si čepici, rukavice);
je samostatné při jídle (používá správně příbor, nalije si nápoj, stoluje čistě, používá ubrousek);
zvládá samostatně osobní hygienu (používá kapesník, umí se vysmrkat, umyje a osuší si ruce, použije toaletní papír, použije splachovací zařízení, uklidí po sobě);
zvládá drobné úklidové práce (posbírá a uklidí předměty a pomůcky na určené místo, připraví další pomůcky, srovná hračky);
postará se o své věci (udržuje v nich pořádek.
2. Dítě
by mělo být relativně citově samostatné a schopné
kontrolovat a řídit své chovaní
zvládá odloučení od rodičů;
vystupuje samostatně, má svůj názor, vyjadřuje souhlas i nesouhlas;
projevuje se jako emočně stálé, bez výrazných výkyvů v náladách;
ovládá se a kontroluje (reaguje přiměřeně na drobný neúspěch, dovede odložit přání na pozdější dobu, dovede se přizpůsobit konkrétní činnosti či situaci);
je si vědomé zodpovědnosti za své chování;
dodržuje dohodnutá pravidla.
vyslovuje správně všechny hlásky (i sykavky, měkčení);
mluví ve větách, dovede vyprávět příběh, popsat situaci apod.;
mluví většinou gramaticky správně (tj. užívá správně rodu, čísla, času, tvarů, slov, předložek aj.);
rozumí většině slov a výrazů běžně užívaných v jeho prostředí;
má přiměřenou slovní zásobu, umí pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno;
přirozeně a srozumitelně hovoří s dětmi i dospělými, vede rozhovor, a respektuje jeho pravidla;
pokouší se napsat hůlkovým písmem své jméno (označí si výkres značkou nebo písmenem);
používá přirozeně neverbální komunikaci (gesta, mimiku, řeč těla, aj.);
spolupracuje ve skupině.
je zručné při zacházení s předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami a nástroji (pracuje se stavebnicemi, modeluje, stříhá, kreslí, maluje, skládá papír; vytrhává, nalepuje, správně otáčí listy v knize apod.);
zvládá činnosti s drobnějšími předměty (korálky, drobné stavební prvky apod.);
tužku drží správně, tj. dvěma prsty třetí podložený, s uvolněným zápěstím;
vede stopu tužky, tahy jsou při kreslení plynulé, (obkresluje, vybarvuje, v kresbě přibývají detaily i vyjádření pohybu);
umí napodobit základní geometrické obrazce (čtverec, kruh, trojúhelník, obdélník), různé tvary, (popř. písmena);
rozlišuje pravou a levou stranu, pravou i levou ruku (může chybovat);
řadí zpravidla prvky zleva doprava;
používá pravou či levou ruku při kreslení či jiných činnostech, kde se preference ruky uplatňuje (je zpravidla zřejmé, zda je dítě pravák či levák).
rozlišuje a porovnává podstatné znaky a vlastnosti předmětů (barvy, velikost, tvary, materiál, figuru a pozadí), nachází jejich společné a rozdílné znaky;
složí slovo z několika slyšených slabik a obrázek z několika tvarů;
rozlišuje zvuky (běžných předmětů a akustických situací i zvuky jednoduchých hudebních nástrojů);
rozpozná rozdíly mezi hláskami (měkké a tvrdé, krátké a dlouhé);
sluchově rozloží slovo na slabiky (vytleskává slabiky ve slově);
najde rozdíly na dvou obrázcích, doplní detaily;
rozlišuje jednoduché obrazné symboly a značky i jednoduché symboly a znaky s abstraktní podobou (písmena, číslice, základní dopravní značky, piktogramy);
postřehne změny ve svém okolí, na obrázku (co je nového, co chybí);
reaguje správně na světelné a akustické signály.
má představu o čísle (ukazuje na prstech či předmětech počet, počítá na prstech, umí počítat po jedné, chápe, že číslovka vyjadřuje počet);
orientuje se v elementárních počtech (vyjmenuje číselnou řadu a spočítá počet prvků minimálně v rozsahu do pěti (deseti);
porovnává počet dvou málopočetných souborů, tj. v rozsahu do pěti prvků (pozná rozdíl a určí o kolik je jeden větší či menší);
rozpozná základní geometrické tvary (kruh, čtverec, trojúhelník atd.);
rozlišuje a porovnává vlastnosti předmětů;
třídí, seskupuje a přiřazuje předměty dle daného kritéria (korálky do skupin podle barvy, tvaru, velikosti);
přemýšlí, vede jednoduché úvahy, komentuje, co dělá ("přemýšlí nahlas");
chápe jednoduché vztahy a souvislosti, řeší jednoduché problémy a situace, slovní příklady, úlohy, hádanky, rébusy, labyrinty;
rozumí časoprostorovým pojmům (např. nad, pod, dole, nahoře, uvnitř a vně, dříve, později, včera, dnes), pojmům označujícím velikost, hmotnost (např. dlouhý, krátký, malý, velký, těžký, lehký).
soustředí pozornost na činnosti po určitou dobu (cca 10 - 15 minut);
"nechá" se získat pro záměrné učení (dokáže se soustředit i na ty činnosti, které nejsou pro něj aktuálně zajímavé);
záměrně si zapamatuje, co prožilo, vidělo, slyšelo, je schopno si toto po přiměřené době vybavit a reprodukovat, částečně i zhodnotit;
pamatuje si říkadla, básničky, písničky;
přijme úkol či povinnost, zadaným činnostem se věnuje soustředěně, neodbíhá k jiným, dokáže vyvinout úsilí a dokončit je;
postupuje podle pokynů;
pracuje samostatně.
uplatňuje základní společenská pravidla (zdraví, umí požádat, poděkovat, omluvit se);
navazuje kontakty s dítětem i dospělými, komunikuje s nimi zpravidla bez problémů, s dětmi, ke kterým pociťuje náklonnost, se kamarádí;
nebojí se odloučit na určitou dobu od svých blízkých;
je ve hře partnerem (vyhledává partnera pro hru, v zájmu hry se domlouvá, rozděluje a mění si role);
zapojí se do práce ve skupině, při společných činnostech spolupracuje, přizpůsobuje se názorům a rozhodnutím skupiny;
vyjednává a dohodne se, vyslovuje a obhajuje svůj názor;
ve skupině (v rodině) dodržuje daná a pochopená pravidla, pokud jsou dány pokyny, je srozuměno se jimi řídit;
k ostatním dětem se chová přátelsky, citlivě a ohleduplně (dělí se o hračky, pomůcky, pamlsky, rozdělí si úlohy, všímá si, co si druhý přeje);
je schopno brát ohled na druhé (dokáže se dohodnout, počkat, vystřídat se, pomoci mladším).
pozorně poslouchá či sleduje se zájmem literární, filmové, dramatické či hudební představení;
zaujme je výstava obrázků, loutek, fotografií, návštěva zoologické či botanické zahrady, statku, farmy apod.;
je schopno se zúčastnit dětských kulturních programů, zábavných akcí, slavností, sportovních akcí;
svoje zážitky komentuje, vypráví, co vidělo, slyšelo, dokáže říci, co bylo zajímavé, co jej zaujalo, co bylo správné, co ne;
zajímá se o knihy, zná mnoho pohádek a příběhů, má své oblíbené hrdiny;
zná celou řadu písní, básní a říkadel;
zpívá jednoduché písně, rozlišuje a dodržuje rytmus (např. vytleskat, na bubínku);
vytváří, modeluje, kreslí, maluje, stříhá, lepí, vytrhává, sestavuje, vyrábí;
hraje tvořivé a námětové hry (např. na školu, na rodinu, na cestování, na lékaře), dokáže hrát krátkou divadelní roli.
vyzná se ve svém prostředí (doma, ve škole), spolehlivě se orientuje v blízkém okolí (ví, kde bydlí, kam chodí do školky, kde jsou obchody, hřiště, kam se obrátit když je v nouzi apod.);
zvládá běžné praktické činnosti a situace, s nimiž se pravidelně setkává (např. dovede vyřídit drobný vzkaz, nakoupit a zaplatit v obchodě, říci si o to, co potřebuje, ptá se na to, čemu nerozumí, umí telefonovat, dbá o pořádek a čistotu, samostatně se obslouží, zvládá drobné úklidové práce, je schopno se starat o rostliny či drobná domácí zvířata);
ví, jak se má chovat (např. doma, v mateřské škole, na veřejnosti, u lékaře, v divadle, v obchodě, na chodníku, na ulici, při setkání s cizími a neznámými lidmi) a snaží se to dodržovat;
má poznatky ze světa přírody živé i neživé, lidí, kultury, techniky v rozsahu jeho praktických zkušeností (např. orientuje se v tělesném schématu, umí pojmenovat jeho části i některé orgány, rozlišuje pohlaví, ví kdo jsou členové rodiny a čím se zabývají, rozlišuje různá povolání, pomůcky, orientuje se v dopravních prostředcích, zná některé technické přístroje), rozumí běžným okolnostem, dějům, jevům, situacím, s nimiž se bezprostředně setkává (např. počasí a jeho změny, proměny ročních období, látky a jejich vlastnosti, cestování, životním prostředí a jeho ochrana, nakládání s odpady);
přiměřeným způsobem se zapojí do péče o potřebné;
má poznatky o širším prostředí, např. o naší zemi (města, hory, řeky jazyk kultura), o existenci jiných zemí a národů, má nahodilé a útržkovité poznatky o rozmanitosti světa jeho řádu (o světadílech, planetě Zemi, vesmíru);
chová se přiměřeně a bezpečně ve školním i domácí prostředí i na veřejnosti (na ulici, na hřišti, v obchodě, u lékaře), uvědomuje si možná nebezpečí (odhadne nebezpečnou situaci, je opatrné, neriskuje), zná a zpravidla dodržuje základní pravidla chování na ulici (dává pozor při přecházení, rozumí světelné signalizaci);
zná faktory poškozující zdraví (kouření);
uvědomuje si rizikové a nevhodné projevy chování, např. šikana, násilí.
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
3. Dítě by mělo zvládat přiměřené jazykové, řečové a komunikativní dovednosti
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
4. Dítě by mělo zvládnout koordinaci ruky a oka, jemnou motoriku, pravolevou orientaci
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
5.Dítě by mělo být schopné rozlišovat zrakové a sluchové vjemy
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
6. Dítě by mělo zvládat jednoduché logické a myšlenkové operace a orientovat se v elementárních matematických pojmech
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
7. Dítě by mělo mít dostatečně rozvinutou záměrnou pozornost a schopnost záměrně si zapamatovat a vědomě se učit
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
8. Dítě by mělo být přiměřeně sociálně samostatné a zároveň sociálně vnímavé, schopné soužití s vrstevníky ve skupině
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
9. Dítě by mělo vnímat kulturní podněty a projevovat tvořivost
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
10. Dítě by se mělo orientovat ve svém prostředí, v okolním světě i v praktickém životě
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže: